lunes, 19 de abril de 2010

Cupido era un cursi

A vore si podem contrarrestar la dolçor de l'anterior entrada que casi ens pega la llengua al paladar.
Tenia moltes coses que contar però les vesprades en la planxa és el que tenen. A més a més no podiem arribar a las quinze entrades sense que apareguera Sabina en aquest blog.
Al composar l'últim disc, va fer moltes declaracions on explicava una sensació seua en la que estic absolutament d'acord: la "felicitat domèstica" (parella estable, casa, treball...) no inspira bones cançons. Les bones caçons o són de la fase inicial d'enamorament o venen del desamor, la ruptura, el final. 
És aquest últim aspecte el que voldria compartir. Crec que les cançons que més m'agraden són les de desamor. Filant mes prim, les que parlen de la decadència del amor, de la fase de les relacions on ja no es veu futur i els dos saben que mai trobaran la felicitat junts. Gràcies a Dèu no em sent identificat amb elles, però crec que són els temes que millor aconsegueixen l'objectiu  de la música, transmetre sentiments.
Vaig a ficar sols tres exemples de les millors cançons del pitjor de l'amor. Sé que hi han mil, però són les que m'agraden a mi, que per algo és el meu blog. Confie en el vostre criteri per alumbrar noves aportacions.

Comencem per la primera: En la cançò "Donde habita el olvido" del propi Sabina està descrita la sensació més amarga que es pot tindre amb una parella, sobretot en l'última frase.

Cuando se despertó, 
no recordaba nada de la noche anterior,
“demasiadas cervezas”,
dijo, al ver mi cabeza,
al lado de la suya, en la almohada…
y la besé otra vez,
pero ya no era ayer, sino mañana.

La segon, també de Sabina, parla de la infidelitat, però també del "ni contigo ni sin tí". De com desitja per damunt de tot estar en ella sempre que no està i no es capaç de ser feliç quan sí està. No crec que ningú puga escriure esta cançò i dormir en la seua parella eixa nit.

De sobra sabes que eres la primera,
que no miento si juro que daría
por ti la vida entera, por ti la vida entera;
y, sin embargo, un rato, cada día,
ya ves, te engañaría con cualquiera,
te cambiaría por cualquiera.
...
Y cuando vuelves hay fiesta en la cocina
y baile sin orquesta y ramos de rosas con espinas,
pero dos no es igual que uno más uno
y el lunes al café del desayuno vuelve la guerra fría
y al cielo de tu boca el purgatorio
y al dormitorio el pan de cada día.

Ara sense cap dubte per a mi, la cançò més trista que he escoltat és "Siento que te estoy perdiendo" de Aute. Cap cançò pot explicar el que es sent quan la flama de l'amor s'acaba i ni siquiera queden les brasses. Quan estar amb la teua parella sols et deixa amargura, un forat en el pit. Ací vos la deixe.
 
Desde hace algún tiempo te siento distinta,
no sé qué será pero no eres la misma,
observo en tus ojos miradas que esquivan la mía,
cansada de tanto buscar tus pupilas
pidiendo respuestas a cada por qué,
pero adivino en ti algo que empieza a huir
y no quiero entender
cuando un presentimiento no crea razón,
sólo infunde terror.

 
Si has arribat ací, significa que no t'has suicidat. Enhorabona, això vol dir que aquestes cançons no són per a tú. No saps quant m'alegre.

10 comentarios:

  1. Posa l'excusa que vullgues: anar a Sabina no és més que un recurs fàcil... Com si jo fera una entrada parlant de cine! (o de musicals)

    Amb el títol,cent per cent d'acord. A més a més, Cupido porta ales no perquè fora un angelet, sinó per a pegar a fugir corrent abans que algú li tornara la fletxà o una pedrada....

    En quant a les cançons, totalment d'acord amb les tres, especialment amb l'última. Crec que és la cançò més trista ( i dic trista, perquè depriments,... qualsevol de Riky López ho és més!) que he sentit mai. I crec que la versió d'Ana Belén ho és més encara.

    ResponderEliminar
  2. Jo crec que en part tens raó, però, com diu Salva parlant del Gran, no deixa de ser un recurs fàcil per arribar a la gent, com en la literatura o el cinema. Els humans som els únics éssers vius amb tendències masoquistes!

    També hi ha temes magnífics sobre l'amor quotidià, com la que volia que sentires anit abans d'escriure: http://www.youtube.com/watch?v=DBSqj4EynpA

    Tots els colors de la terra i de l'aigua
    que són suaus en aquesta hora incerta,
    i aquests ocells que van de branca en branca
    i el sol ixent i la llum que em desperta
    van parlant-me de tu,
    van parlant-me de tu.

    Si vols present, t'ompliré de carícies.
    Si vols records, t'oferiré els més bells.
    Si vols futur, t'ompliré d'esperances:
    vull viure el temps ben acordat amb tu.

    La mar de blau, per moments tan ombrosa,
    la mar de verd, tan bella i perillosa,
    la mar de gris, que es vol majestuosa,
    la mar d'acer, tan entremaliosa
    va dient-me el teu nom,
    va dient-me el teu nom.

    A més, mai m'ha agradat eixa sensació d'angoixa inútil que em deixen eixes cançons, excepte aquelles que a força de escoltar-les i cantar-les es converteixen en una espècie de broma de mal gust. Tal volta perquè ho eren des d'un principi. És el que té la música, i Sabina ho sap.

    ResponderEliminar
  3. Esteu aixina perquè el Valencia va perdre, veritat?

    ResponderEliminar
  4. Perdre? Si hem guanyat l'Eurocup!
    http://www.pamesabasket.com/index.php?id=noticias&noti=210

    ResponderEliminar
  5. No se si tallarme les venes, deixarmeles llargues o posarme directament a plorar. En lo llunt que estic, despres de llegir aço crec que men vaig a dormir a hora italiana. Bueno els italians de esta casa ja fa una hora i mitja que dormen. Besets per a tots

    ResponderEliminar
  6. Feia molt de temps que no l'escoltava, però ara mateix, en una pàgina del facebook algú tenia penjada un video d'una de les poques cançons en francés que m'agraden.

    La vaig sentir per primera vegada en una peli d'almodovar, La ley del deseo,crec. "Ne me quitte pas". I és la súplica de l'amant abandonat. I té frases tan fortes com "No m'abandones: deixa'm ser l'ombra de la teua ombra, l'ombra de la teua mà, l'ombra del teu gos".
    És el patetisme fet cançò. Feu click i voreu:

    http://www.youtube.com/watch?v=dSfc662vXZU&feature=related

    ResponderEliminar
  7. Per fi...!! Jo ja trobava a faltar a Sabina en este blog. No sé si és un recurs fàcil:
    - d´una banda, que seria Rafa sense Sabina? Si pensem en ell, qui ens ve a la ment ràpidament?I si parlem de cinema? I si parlem de ...? No és un recurs fàcil, és el propi.
    - d´una altra banda, si a la música, al cinema, a la literatura es un recurs fàcil emprar el desamor, o la "decadència de l´amor" per tal d´arribar a la gent, serà per alguna cosa més que per vendre, no? Pense que estes coses ens afecten i ens fan identificar-les en persones, situacions, moments, expèriencies nostres o d´algú que ens rodeja.

    Jo també estic d´acord en l´ultima de les tres cançons proposades, trista, trista, trista.

    ResponderEliminar
  8. Vinga va toca filosofar...


    El desamor és el gran tema de l'art; resumix tot allò què és important:la finitud, la debilitat, la búsqueda de la bellesa, el fracàs, l'ànsia d'una vida millor... Si no fóra pel desamor seriem igual que les pedres.

    ResponderEliminar
  9. No era la meua intenció, però ja posats...

    El que ens diferència de les pedres és l´amor. I quan falta o s´acaba, o desapareix, ens desorientem, ens falta l´aire per respirar, res val, tot ens sobra .... i en definitiva el que passa és que ens falta tot, l´amor, que és el més important. I és açò el que ens porta a expresar el que sentim, de qualsevol manera, en qualsevol expresió de l´art.

    ResponderEliminar
  10. D'acord. Si és això el que vull dir. L'art és una expressió del que ens passa. Si ho tenim tot, o al menys allò important, no hi ha història, no hi ha res que dir. És la felicitat domèstica: fonamental per a la vida, però fatal per a l'art.

    ResponderEliminar